Lemezkritikák, ajánlók: Grzegorz Karnas Trio feat. Lukács Miklós: Audio Beads (BMC, 2012)

„(...) Szárnyalóan szabad szóló . . . a művészi alázat példája . . . biztos viszonyulási pont . . . a világ legsokoldalúbb cimbalmosa (...)” 

 

 grzegorz karnas trio feat miklos lukacs audio beads 2012 

Grzegorz Karnas Trio feat. Lukács Miklós: Audio Beads  (BMC, 2012)  (Grzegorz Karnas, Adam Oleś, Michał Miśkiewicz / Lukács Miklós)

Kritikák, ajánlók:  

   

Végső Zoltán: Lukács kétszer     Élet és Irodalom, LVII. évfolyam, 2. szám, 2013. január 11.

„(…) Az utóbbi időben a jazz és a világzene tájékának megkerülhetetlen alakja lett Lukács Miklós: megszámlálhatatlan formáció, köztük saját kvintettje köszönheti neki a biztos viszonyulási pontot, az állandó minőségérzetet. Két lemez talán kevés, hogy teljes képet kapjunk róla, a cél nem is ez. A Grzegorz Karnas Trio és a
Dresch Quartet más zenét játszik, mások a gyökerek és mások a bejárandó utak, ám mindkettőben közös Lukács személye és cimbalomjátéka, az az intelligencia, ami bármely zenésznek a művészi alázat példájaként szolgálhat – vendégzenészeknek és szólistáknak egyaránt. (…)”  

„(…) Az Audio Beads a mértéktartás lemeze, amelyet a zenészek közötti kölcsönhatások formáltak ilyenné. Lukács Miklós pontosan érzi, hogy itt többet tesz hozzá az összjátékhoz, ha futamaival színez, válaszolva Karnas mondataira, majd harmóniafüggönyt sző, vagy éppen perkusszív játékával a ritmusszekciót támogatja. Két improvizatív, ritmikailag gazdag és szárnyalóan szabad szólója ebből a megágyazottságból elindulva a lemez csúcspontjai közé tartozik. (…)”  
Az eredeti cikk Fuhun című lemezt értékelő sorai ide kattintva olvashatók.
A teljes írás az Élet és Irodalom honlapján található.

 

Katie Bull: Az év legjobb albumai      The New York City jazz Record,   2013. december és 2014. január

„(…) Jumping forward to the future of jazz, Polish vocalist Grzegorz Karnas releases one of the most engaging experimental vocal jazz albums in years, Audio Bead (Budapest Music Center). Karnas’ textured baritone is both gritty and cleanly smooth. A passionate and driving leader, who we will be hearing a lot about in the coming years, Karnas shapeshifts with all the instruments in his trio. (…)”

Katie Bull, The New York City jazz Record   

 

 

Adam Baruch - The Soundtrack Of My Life       adambaruch.com, 2012

„(...) The cimbalom player sounds remarkably like a pianist, which although works well in this situation, is a pity, as it loses the wonderful "original" sound of the instrument, which surely might have added another interesting dimension to this already multifaceted music. (...)"

This is the fifth album by Polish Jazz vocalist Grzegorz Karnas and his first live recording. Recorded in Hungary and released on the excellent Hungarian BMC label, the album captures Karnas accompanied by cellist Adam Oles, drummer Michal Miskiewicz and guest artist Hungarian cimbalom player Miklos Lukacs. Together they perform just five extended pieces, one of which is a Joni Mitchell song and the rest are originals co-credited to Karnas and Oles. The sound quality of this live recording is absolutely superb, which every single note being perfectly audible. Karnas presents a unique approach to Jazz vocals, which amalgamates lyrics, vocalese, scat, wordless chanting and spontaneous improvisation. He is always full of surprises and completely unconventional. His vocal modus operandi is based on techniques developed earlier by American Jazz vocalist Bobby McFerrin and sounds similar to McFerrin´s early work, but of course is inventive enough to avoid being considered simply a replica of the original.

Karnas is experienced and talented enough to keep his audiences mesmerized and his extended improvisations manage to sustain tension for prolonged periods of time, which of course is extremely difficult. As this live recording proves, he is a fascinating live performer and listening to him live is perhaps the best way to benefit from his many abilities. The accompanying musicians are all splendid players and provide excellent support for the vocalist all the way through. The cellist uses his instrument mostly as if it was an upright bass, almost never playing arco. He displays fantastic musicality and virtuosic control of the cello, being the primary partner of the vocalist and complementing him superbly. The drummer plays delicately, often using his hands and brushes, with of course is suitable for this intimate music-making experience.

The cimbalom player sounds remarkably like a pianist, which although works well in this situation, is a pity, as it loses the wonderful "original" sound of the instrument, which surely might have added another interesting dimension to this already multifaceted music. Considering the fact that male vocalists are a rarity on the Polish Jazz scene (and in general), Karnas definitely deserves to be praised for filling this difficult gap. Constantly developing and expanding his vocabulary and technique he is definitely a talent to be watched and enjoyed. This album is certainly a splendid addition to his recorded legacy and a source of immense listening pleasure. Wholeheartedly recommended!
Adam Baruch - The Soundtrack Of My Life  

 

 

Németh Attila: Két Grzegorz Karnas - Miklós Lukács lemez (CD)       Ekultúra.hu, 2014. július 6.

„(…) Lukács Miklós rendkívüli tehetségéhez és felkészültségéhez mérten játéka integráns módon illeszkedik a trió összeszokottságába, így a többnyire Karnas/Oleś páros kompozíciót mintegy újrahangszerelve adják elő, éppen egy hosszabb ének-cimbalom duó bevezetővel (Two Towers) vagy a cimbalom lehetőségeiből fakadóan egyértelműbb akkordkísérettel és annak variánsaival. (…)”

Németh Attila a „Két Grzegorz Karnas - Miklós Lukács lemez" című írásának teljes változatában a formáció 2014-ben megjelent Vanga albumát is bemutatja.

 

  

Allegro-music:

„Chamber vocal jazz with psychedelic beauty and a truly unique voice! Featured artist Mikós Lukács is the world’s most versatile cimbalom player.
A very exciting, uncommon orchestration!"
Allegro-music.com   

A lemez különlegességét, előremutató stílusát több neves kritikus is nagyra értékeli.  Írásaikban Franpi Barriaux (Citizanjazz.com),
Thierry Quénum  (Jazzmagazine.com), Angelo Leonardi (Allaboutjazz.com), Roch Siciński (Jazzpress.pl), Adam Baruch (Polish-jazz.blogspot.hu) és
Máté J. György (Gramofon és Jazznoise.eu) is a Grzegorz Karnas Trió és Lukács Miklós további együttműködését remélik.
Azóta nagysikerű koncertek, fellépések neves fesztiválokon és a 2014-ben megjelent Vanga című album is az egymást inspiráló zenészek és a nyitott, befogadó hallgatók együttműködésének példái.